Leptirov moment

MINDFULNESSom do balansa

Nedostatak vremena, stres, brige i pritisci, postali su uz negativan predznak, sastavni dio svakodnevnice. Dok neki balans postižu meditacijama i disanjem, svjesnim življenjem u sadašnjem trenutku, drugi (još uvijek) smatraju posao i aktivnosti vezane uz njega, najboljim načinom otklanjanja stresnih aktivnosti. Nesporno je da je potražnja za pričama o “praznom” umu mit - prazan um ne postoji.
Ne postoje ni stanja bez misli.
Danas većina ljudi funkcionira na autopilotu i to nije puka floskula, već relanost. Većina prolazi kroz život pokušavajući samo preživjeti svoj put, umjesto da ga proživi, ne shvaćaju bit i razliku u ove dvije riječi do samog kraja života. Ljudi se rađaju, razvijaju, educiraju, zapošljavaju, osnivaju obitelji, dobivaju potomke, rastaju, sastaju, odlaze u mirovinu i na kraju umiru, iako određene “radnje” između prve i posljednje, ne idu nužno tim ritmom jer je poanta u autopilotu u kojem funcionira svijet - bez razmišljanja, propitivanja, spoznavanja.
Život prolazi mnogima kroz dane, mjesece i godine u “čekanju” da počnu živjeti kada upišu željeni fakultet, udaju se ili ožene, presele, razvedu, ozdrave, zaposle, otputuju,…. a često nikada ne stignu do cilja - sebe samih.
Autopilot, koliko god se ponekad činio svemoguć i tako “cool”, sam sve posloži, odradi, dovrši, predstavlja često najveći blokator mogućnosti spoznaje tko smo, što smo i kuda idemo, mogućnosti uživanja u sadašnjem momentu, koji predstavlja sve ono što uvijek i samo imamo.
U stvarnosti ne postoji ni prošlost ni budućnost - samo sada i ovdje, taj mali moment sadašnjosti kojeg često nismo svjesni. Upravo u spoznaji i moći sadašnjeg trenutka pomaže - Mindfulness, svjesna pažnja, kao tehnika koja omogućava uživanje u sadašnjem trenutku. On predstavlja način života, neovisno o religijskim opredjeljenjima, u kojem je realizirana mentalna jasnoća i mir u poboljšanju naše dobrobiti, tako da ga možemo definirati kao namjerno i svjesno bivanje u sada i ovdje bez prosuđivanja ili odbacivanja. Pomaže nam smanjiti većinu patnje uzrokovane vanjskim faktorima i vlastitim mislima o istoj, uz smanjenje stresa i razvijanje unutrašnjeg mira i stabilnosti. U stanju mindfulnessa ne tražimo racionalna objašnjenja za događaje, niti pokušavamo zaključcima temeljenim na vlastitim emocionalnim stanjima i reakcijama („meni se događaju uvijek ovakve stvari“), riješiti bilo što.
Proces nam omogućava jedinstveno iskustvo bivanja u trenutku sa minimumom nedoumica i konfuzija, odvraćanja pažnje, gdje svjesnom namjerom preuzimamo kontrolu nad vlastitim mislima, emocijama i tjelesnim senzacijama.
Svjesnim preuzimanjem odgovornosti, spoznajemo slobodu i mogućnost izbora u odnosu na dotadašnje, stare mentalne obrasce i uvjerenja koji nam više ne služe.
U svakodnevnom svijetu, jedna od najčešće primjenjivanih metoda u stresnim situacijama je ignoriranje ili optimistično opravdavanje („proći će samo“, „nije to važno“, „nema veze, svima je tako“ i slično).
Činjenica je da takav način suočavanja ne vodi do riješenja već “trpanja problema pod tepih”, izgaranja i frustracije, kao i „navikavanja“ na stres, bez rješavanja izazova, a što posljedično ima ozbiljne posljedice po zdravlje i odnose.
Ignoriranjem problema, on neće nestati ili se sami od sebe riješiti, već upravo suprotno, kontinuirano će se akumulirati i integrirati u svakodnevnicu kao sastavni dio iste, gdje je normalno da ga “svi imaju”.
Sam stres, prepoznat kao dio životnog stila i funkcioniranja, rezultira različitim poremećajima koje su previše našem fizičkom tijelu koje šalje pozive u pomoć putem glavobolja, napadaja panike, anksioznosti, depresija, nesanice itd., do momenta kada se pali crveni alarm i kada smo doslovno prisiljeni stati i obratiti pažnju na fizičko zdravlje.
To je epizoda - moment - u kojoj većinom tražimo izvanjske okolnosti kao krivce, liječeći posljedice, a ne uzroke migrena, visokog krvnog tlaka, gastritisa ili bilo kojeg drugog zdravstvenog simptoma.
Koliko smo svjesni činjenice da je naše fizičko tijelo uvijek u sadašnjem trenutku, za razliku od našeg uma koje luta u prošlost ili budućnost?
Osvještavanjem sadašnjeg trenutka, svjesnom pažnjom i prakticiranjem mindfulnessa, u mogućnosti smo prepoznati stresnu situaciju u njenom korijenu.
Važnost dobrobiti zdravlja kako pojedinaca, tako i timova prepoznaje sve veći broj organizacija okrećući se treninzima i programima koji uključuju mindfulness, uz postavljanje različitih ciljeva (smanjenja stresa, veće dobrobiti zaposlenika, povećanje radne učinkovitosti ili same emocionalne inteligencije).
Za aktualne izazove u poslovnom životu postoje i tehnološka rješenja, kao ona Oracle Worklife Solutions-a, koja kroz različite komponente (My Brand, My Wellness, My Volunteering, My Competition) pomažu zaposlenicima prepoznati vlastite navike, šaljući im poruku kako je interes za njih ispred interesa organizacije.
Poslijednih desetljeća o dobrobiti mindfulnessa, provedena su mnogobrojna znanstvena istraživanja, potvrdivši važnost treniranja svjesnosti za naše zdravlje i poboljšanje kvalitete života.
Neuroznanstvene studije potvrdile su da prosječno 30 minutno vježbanje pozitivno utječe na mozak, uz promjene u područjima mozga povezanim sa donošenjem odluka, regulacijom emocija (boljoj samokontroli), koncentraciji i pamćenju, lakšem učenju, smanjenju gustoće sive tvari u amigdali koja upravlja razinom stresa, … Život iz momenta u moment omogućava nam prihvaćanje situacije ma kakva ona bila i jest bez prosuđivanja. Time dolazimo do kreiranja vlastitog zadovoljstva, mira, balansa, prihvaćanja svakodnevnih životnih izazova, jasne percepcije izvanjskih situacija kao i potrebnih alata za njihovo saniranje.
Već nakon nekoliko tjedana kontinuiranih meditacija, mi se osjećamo preporođeni trajno, manje ljuti i tjeskobni, živeći ugodniji život uz lakše suočavanje sa izazovima svakodnevnice.
Sličan učinak na naše tijelo omogućava i upotreba Bachovih cvjetnih esencija u balansiranju naših emocija gdje otkrivamo istinsku radost i puninu življenja.
Krajnji rezultat nije postizanje savršenog stanja opuštenosti i “svejedno mi je opcije”, “sve mi je ravno” već potuna svjesnost sebe i okoline bez potrebe za reagiranjem u smislu popravljanja, prosuđivanja ili mijenjanja. Važno je naglasiti da je tehnika namijenjena punoljetnim zdravim osobama, iako se sve više mindfulness uvodi u razvienim zemljama u škole, čak i vrtiće..
Topla preporuka na putu osobne samospoznaje dolazi nam u obliku knjige Michaela Browna - PROCES PRISUTNOSTI, u kojoj autor temeljem vlastitog iskustva opisuje koliko nas duboko potisnute emocionalne tegobe na nesvjestan način odvajaju od sadašnjeg trenutka, te kako mentalna stanja uma uzrokovana tim odvajanjem vode do fizičkih očitovanja neravnoteže - bolesti. U knjizi je prikazan put koji nam omogućava da se oslobodimo emocionalnih blokada, integrirajući ih na putovanju prema našem rastu i put usvjesnog odrastanja.

Svjesnost sadašnjeg trenutka stanje je postojanja neovisno od našeg činjenja, u kojem je zahvalnost jedini pokazatelj koliko smo prisutni u životnom iskustvu. Ako ne osjećamo zahvalnost za to što smo živi, to je stoga što smo odlutali u prividno mentalno područje koje nazivamo vremenom.

Vježba:
Sadašnji trenutak (1MOMENT), život je ovdje i sada. Kako bismo ga lakše shvatili i razumjeli sa potpunom pažnjom, napravimo jednostavan eksperiment.
Uzmite neki predmet u ruku, stavite u usta bobicu suhe grožđice ili jednostavno promatrajte vlastitu ruku - bez misli, analiza, očekivanja, prosuđivanja, … samo gledajte i budite, osjetite.
Otkrit ćete vlastitu tišinu u kojoj um može pokušati istražiti trenutak, dok je vaš zadatak promatrati objekt istovremeno stvarajući prostor oko svake misli koja se pojavljuje.

EXECUTIVE COACH

Sonja Runkas, dipl.oec.

SKYPE

sonja.runkas9

Slova i Slike, Žitnjačka 13, 10000 Zagreb,
OIB: 95313197413

Copyrights © 2017 All Rights Reserved by Slova i Slike

Dizajn: Slova i Slike